Podwyższenie prędkości do 200 km/h między Warszawą a Białymstokiem wciąż jest planowane, jednak Ministerstwo Infrastruktury na razie nie określa terminu tej zmiany. Jej koniecznym warunkiem jest oddanie do użytku systemu GSM-R, którego wykonawca prowadzi mediacje z PKP PLK. Potrzeba też pieniędzy na przebudowę środkowego odcinka Sadowne – Czyżew, na którym nadal nie wszystkie skrzyżowania są bezkolizyjne – wynika z odpowiedzi na interpelację poselską.
Poseł PiS Michał Moskal spytał w interpelacji o termin podwyższenia prędkości maksymalnej na odcinku Warszawa – Białystok do 200 km/h. Dostosowanie tego fragmentu magistrali Rail Baltica do takiej prędkości
planowały już poprzednie zarządy PKP PLK. – Z informacji przekazywanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe wynika, że infrastruktura torowa na większości trasy została już przystosowana do jazdy z prędkością 200 km/h, a przeprowadzone testy techniczne potwierdziły możliwość osiągania takich parametrów – przypomniał poseł. Spytał też o harmonogram realizacji niezbędnych inwestycji w systemy GSM-R i ETCS oraz o inne bariery techniczne, organizacyjne lub finansowe, które mogą wpływać na termin wdrożenia wyższej prędkości.
Ministerstwo: Potrzebne pieniądze – i ukończony GSM-R
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak przyznaje, że dla odcinka Warszawa Wschodnia – Czyżew nie da się na razie wskazać terminu podniesienia prędkości do 200 km/h. Konieczne w tym celu byłoby przede wszystkim
przebudowanie przejazdów kolejowo-drogowych na 39-kilometrowym odcinku Sadowne – Czyżew na skrzyżowania bezkolizyjne. – Projekt pod nazwą „Prace na linii kolejowej nr 6 na odc. Warszawa Wschodnia – Czyżew” znajduje się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). Realizacja projektu uzależniona jest od zapewnienia finansowania – czytamy w odpowiedzi z resortu. Z dalszej części odpowiedzi wynika, że możliwy zysk czasowy na tym odcinku wynosiłby 5 minut.
Nieco więcej konkretów Ministerstwo podaje dla drugiego fragmentu magistrali. – Podwyższenie prędkości na odcinku Czyżew – Białystok możliwe będzie po zabudowie systemu ERTMS/ETCS, którego zakończenie planowane jest na przełomie 2028/2029 r., pod warunkiem dostępności systemu transmisyjnego w ramach projektu pn. „Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach NPW ERTMS” – zastrzega Malepszak. Po podwyższeniu na tym odcinku prędkości do 200 km/h czas przejazdu ma zostać skrócony również o 5 minut.
GSM-R: Wciąż nie wiadomo, kiedy – ale na linii 6 w pierwszej kolejności
O gigantycznym, opóźnionym kontrakcie na budowę i uruchomienie systemu GSM-R
piszemy szerzej m. in. tutaj. – W ramach ww. projektu ERTMS/GSM-R w dalszym ciągu trwają mediacje pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe SA a wykonawcą robót przy Prokuratorii Generalnej RP, co nie pozostaje bez wpływu na bieżący postęp prac. Termin ukończenia wdrożenia systemu GSM-R i jego oddania do użytku, a także harmonogram realizacji prac są przedmiotem prowadzonych mediacji, dlatego są objęte tajemnicą – informuje wiceminister.
Jak dodaje, linia 6 ma być jednym z odcinków priorytetowych, na których system ma zostać dokończony i uruchomiony najszybciej. – Ponadto informuję, że PKP PLK SA odbywa cotygodniowe spotkania z wykonawcą mające na celu omówienie problemów realizacyjnych również w zakresie linii kolejowej nr 6 – uzupełnia.
Czas jazdy już skrócony o połowę
Choć pytania zadane w interpelacji tego nie dotyczyły, Malepszak przypomina, że poprawa osiągnięta dzięki zakończonym już inwestycjom na odcinku Warszawa – Białystok (sfinansowanym w dużej części z funduszy Unii Europejskiej) jest ogromna. – Zgodnie z danymi przekazanymi przez PKP Intercity S.A. w ostatnim rocznym rozkładzie jazdy przed modernizacją (RRJ 2013/2014) liczba par połączeń w relacji Warszawa Centralna – Białystok wynosiła 5, z najkrótszym czasem przejazdu wynoszącym 3 godziny. Po ukończeniu dotychczasowych prac modernizacyjnych oferta na tym ciągu (RRJ 2024/25) wzrosła o 7 par połączeń (łącznie 12) z czasem przejazdu wynoszącym 1 h 30 minut pociągiem typu „sprinter” oraz 1 h 52 minuty pociągiem z pełną siatką zatrzymań – wylicza.
Zmiany te docenili pasażerowie. – Poprawa parametrów infrastruktury połączona ze wzrostem liczby połączeń na przedmiotowej trasie spowodowała wzrost liczby przejazdów w pierwszym półroczu 2025 vs 2014 o 193% w relacji Warszawa – Białystok. Jednocześnie, w porównaniu do I połowy 2024 roku, w I połowie 2025 roku PKP Intercity S.A. odnotowało wzrost liczby podróżnych o 34% w relacji Białystok – Warszawa – informuje wiceminister.
– Z uwagi na długotrwały proces podwyższenia prędkości do 200 km/h na całej trasie Warszawa – Białystok, który umożliwiłby skrócenie czasu przejazdu dla pociągów typu „sprinter” o kolejne 10 minut do poziomu 80 minut, obecnie koncentrujemy się na dalszym zwiększaniu liczby połączeń – deklaruje Malepszak. Jak uzasadnia, takie działania przynoszą znacznie większe i szybsze efekty w pozyskiwaniu nowych pasażerów na tej trasie.